tisdag 15 april 2008

Mysteriet med de blanka bilarna

Har självklart inget med den här två meter höga tuppen att göra förutom att de är lika blanka. Gissa förresten var den finns någonstans (exakt plats ska det vara). Första rätta svar belönas med en stor kall Chang som kan avhämtas eller förtäras i salan på Bali 26 vid valfri tidpunkt. Förslagsvis när husägaren är på plats.
Så till saken. Många gånger när jag promenerade längs strandvägen på spaning efter kvällens middags-restaurang förundrades jag över alla blanka och dammfria bilar. De flesta mer välpolerade än vad jag normalt möter på Stockholms gator. Sjäv har jag det väldigt svårt att ens hålla motorcykeln något så när fri från det finkorniga röda damm som yr omkring överallt. Speciellt efter ett besök på Bali dagen efter ett kraftigt regn. Då ser den ut som en lerhög som tillbringat de senaste timmarna på en motorcrossbana.
Åk till biltvätten som ligger intill bensinstationen(du hittar en bild i föregående blogg) på vägen mot Klaeng rådde mig en erfaren thailandssvensk. Kan man åka till en biltvätt med en motorcykel tänkte jag och såg framför mig hur jag kör motorcykeln mellan vildsint snurrande tvättborstar. Men så går det naturligtvis inte till på en biltvätt i Mae Phim. Här handlar det om otroligt omsorgsfull helkroppsbehandling med påföljande manikyr och pedikyr på allt på hjul. Handtvätt står det på en del biltvättar med hög svansföring i Sverige som inte skäms för att ta femhundra spänn för en halvdålig utvändig tvättning av bilen. Släng er i väggen säger jag bara, ni skulle kolla in vad killarna i Mae Phim menar med "BILTVÄTT" och i mitt fall motorcykeltvätt. Jag vet inte om jag kommer ihåg alla steg. Först en noggrann avsköljning med slang för att få bort all grov smuts. Sen en omgång shamponering med efterföljande tryckluftstorkning. Därefter en noggrann rengöring av motorn där de föregående stegen inte kommit åt smutsen. Vaxning av alla lackerade ytor, rengöring i facket under sadeln. Antidammbehandling av alla blanka ytor. Infettning av hjulen osv osv. Och därefter nogrann polering och polering och polering med trasor. Ni kan kanske tänka er motsvarande behandling av en bil. Och då menar jag både invändigt och utvändigt. Sen det mest otroliga. Det här blir nog dyrt även med Thailänsaka mått tänkte jag. 40 Bath!!!!!! Motorcykeln blänkte som en kristallkrona. Det var knappt så jag ville sätta mina skitiga flip-flop på fotbrädan när jag körde därifrån.

Sen förhåller det sig givetvis så att det endast är relativt rika thailändare som har råd med en bil. Och i synnerhet de stora nya nytvättade Suvar som står parkerade utanför restaurangerna. Av de åtta kronor som jag betalade killen på tvätten så utgjorde hans lön säkert inte mer än 2-3 kronor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte gissa på tuppen, men om jag tar med mig en egen öl och hoppar upp på er terass så kan vi kanske ta en öl ihop ändå..?

//Piccolina

Unknown sa...

Hmmm, jag gissar på att tuppen står utanför det lilla tempel ute på Mae Phim Cape. Det stid tidigare någon vit sak, men tuppen ser nybyggd ut.
Skal kolla närmare när jag åker dit om en veckas tid.

/Jesper

Anonym sa...

Är nu på plats i Mae Phm och har lokaliserat tuppen på ovannämnde plats.
Ser fram mot en kall ;-)

/Jesper

Anonym sa...

Hej & hå Staffan... vart tog du vägen??? Ser fram emot mer från din blogg.
Har du inga bilder att lägga in i fotoalbumet på www.maephim.se ?

Trevlig Helg!

//Piccolina